ایران روز یکشنبه، ۲۸ ژوئن اعلام کرد که پس از حملات جدید آمریکا به چندین مرکز پایش و نظارت در سواحل جنوبی این کشور، مصمم به دفاع از حاکمیت ملی خود است؛ در حالی که آتشبس شکننده میان ایران و ائتلاف آمریکا-اسرائیل همچنان با تنش روبهرو است.
وزارت امور خارجه ایران در بیانیهای اعلام کرد که ایران حملات هوایی ارتش آمریکا به چندین مرکز پایش و نظارت در سواحل جنوبی کشور در بامداد یکشنبه را بهشدت محکوم میکند.
این وزارتخانه افزود که بر عزم خود برای دفاع از حاکمیت ملی ایران در برابر حملات آمریکا تأکید دارد.
این بیانیه پس از آن منتشر شد که ایران و ایالات متحده یکدیگر را به نقض آتشبس متهم کردند؛ موضوعی که روند مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ را با چالش مواجه کرده است.
پیشتر، نیروهای آمریکایی اعلام کردند در واکنش به حملات علیه کشتیرانی در تنگه هرمز، چندین نقطه در ایران را هدف قرار دادهاند.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، نیز در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: هواپیماهای ایالات متحده بهتازگی محلهای نگهداری موشک و پهپاد ایران و همچنین سایتهای راداری ساحلی را به دلیل نقض دوباره توافق آتشبس هدف قرار دادند.
ترامپ همچنین هشدار داد: این کاملاً ممکن است که آنها هرگز درس نگیرند! شاید زمانی فرا برسد که دیگر نتوانیم منطقی باشیم و ناچار شویم مأموریتی را که با موفقیت بسیار آغاز کردیم، بهصورت نظامی به پایان برسانیم. اگر چنین شود، ایران دیگر وجود نخواهد داشت.
























