اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از آمریکا خواست از ارائه تفسیرهایی که به گفته او کاملاً مغایر با نص صریح متن یادداشت تفاهم اخیر میان دو کشور است، خودداری کند.
بقایی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیات حاکمه آمریکا هیچگاه در رفتارش نسبت به ملت ایران صداقت نشان نداده است. ایران در عین اینکه برای این بدگمانی منطق داشت، با حسن نیت وارد روند دیپلماتیک شد و یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی را امضا کرد. ایرانیان میدانند کینهتوزی دشمن، با امضای یک تفاهم پایان نمییابد و هر گامی را با هوشیاری و درنظر داشتن تجربههای ۵ دهه گذشته بهویژه تحولات یک سال و نیم اخیر برخواهد داشت.
وی افزود: اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکا درباره یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی، کمکی به کاهش بدگمانی متراکم ایرانیان نخواهد کرد و صرفا یادآور بدعهدیهای پیشین است. هیات حاکمه آمریکا باید در نظر داشته باشد که اصل تعهد در برابر تعهد مستلزم ایفای تعهدات متقابل و پرهیز از تفسیرهای کاملا مغایر با نص صریح متن یادداشت تفاهم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت تهران با وجود بیاعتمادی به آمریکا، وارد روند دیپلماتیک با میانجیگری پاکستان شده است.
براساس این گزارش، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، و مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، ۱۷ ژوئن یادداشت تفاهمی را بهصورت الکترونیکی امضا کردهاند که هدف آن پایان دادن به جنگ میان دو طرف و دستیابی به توافق صلحی پایدار عنوان شده است.
منطقه از ۲۸ فوریه، پس از آغاز حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران، در وضعیت تنش قرار گرفت؛ حملاتی که واکنشهای تهران علیه داراییهای آمریکا در سراسر خاورمیانه را به دنبال داشت. آتشبس از ۸ آوریل اجرایی شده است.
























