یسرائیل کاتس، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد نیروهای این کشور از مناطق اشغالی در جنوب لبنان عقبنشینی نخواهند کرد و ارتش اسرائیل حضور خود را بدون توجه به فشارهای خارجی حفظ خواهد کرد.
کاتس روز چهارشنبه در یک رویداد در تلآویو گفت اسرائیل حتی در میانه تلاشهای دیپلماتیک و گفتوگوها درباره ترتیبات امنیتی آینده، به حفظ آنچه منطقه امنیتی در داخل خاک لبنان توصیف کرد، ادامه خواهد داد.
او به نقل از رسانههای اسرائیلی گفت: اسرائیل منطقه امنیتی خود در لبنان را ترک نخواهد کرد، حتی اگر ایالات متحده خواستار عقبنشینی شود.
این اظهارات در ادامه مواضع اخیر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل و ایال زامیر، رئیس ستاد ارتش این کشور مطرح میشود؛ مقامهایی که پیشتر نیز بر ادامه کنترل اسرائیل بر مناطقی که در جریان درگیریها اشغال شدهاند، تأکید کرده بودند.
وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد حضور نظامی این کشور برای حفاظت از مناطق نزدیک مرز و جلوگیری از حملات احتمالی آینده ضروری است.
کاتس همچنین بازگشت دهها هزار نفر از ساکنان آواره لبنان به مناطقی را که نیروهای اسرائیلی در آن مستقر هستند، منتفی دانست و ادعا کرد حضور غیرنظامیان میتواند برای نیروهای اسرائیلی در میدان خطرات امنیتی ایجاد کند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که هیئتهای لبنانی و اسرائیلی پنجمین دور مذاکرات خود را در واشنگتن با هدف بررسی ترتیبات امنیتی و احتمال جابهجایی نیروها برگزار میکنند.
بر اساس گزارش رسانههای اسرائیلی، محور این گفتوگوها شامل بررسی مناطقی است که نیروهای اسرائیلی ممکن است از آن عقبنشینی کنند و یگانهای ارتش لبنان جایگزین آنها شوند.
کاتس همچنین گفت اسرائیل قصد دارد در چارچوب آنچه دکترین امنیتی خود توصیف میکند، مواضع نظامیاش را در بخشهایی از سوریه نیز حفظ کند.
اظهارات وزیر دفاع اسرائیل نشاندهنده تداوم فاصله میان تلاشهای دیپلماتیک برای تثبیت اوضاع منطقه و اصرار اسرائیل بر حفظ حضور نظامی در مناطق مرزی مورد مناقشه است.
























