وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد عباس عراقچی، وزیر امور خارجه این کشور و بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن در گفتوگویی تلفنی، درباره هماهنگیهای ناوبری در تنگه هرمز و ترتیبات موقت ۶۰ روزه رایزنی کردند.
در این تماس تلفنی دو طرف بر ضرورت تداوم رایزنیها در سطح فنی و کارشناسی برای تسهیل ناوبری و رسیدگی به مسائل احتمالی در دوره موقت تأکید کردند.
وزرای امور خارجه ایران و عمان همچنین از نتایج سفر اخیر هیئت ایرانی به مسقط استقبال کرده و بر ادامه همکاریهای دیپلماتیک میان دو کشور در موضوعات مشترک از طریق کانالهای دوجانبه تأکید کردند.
بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، نیز پیشتر در نشست مشترک وزیران شورای همکاری خلیج و آمریکا در منامه اعلام کرده بود که ترتیبات آینده مربوط به تنگه هرمز شامل دریافت هیچگونه عوارض از کشتیهای عبوری نخواهد بود و مسقط همچنان به عبور آزاد و امن کشتیها از این آبراه راهبردی پایبند است.
البوسعیدی همچنین افزود عمان بهعنوان یکی از کشورهای ساحلی تنگه هرمز، مسئولیتی ویژه در حمایت از تلاشهای بینالمللی برای تأمین امنیت ناوبری دریایی، در چارچوب حقوق بینالملل و کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل، بر عهده دارد.
نشست شورای همکاری خلیج و آمریکا در منامه در حالی برگزار شد که تنشهای منطقهای پس از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران و حملات متقابل ایران همچنان ادامه دارد.
ایران و آمریکا پس از آن با میانجیگری پاکستان به یک تفاهم ۱۴ بندی دست یافتند که از ۱۸ ژوئن، پس از امضای الکترونیکی رؤسای جمهور دو کشور، اجرایی شد. این تفاهم شامل بندهایی درباره پایان درگیریها در چند جبهه، از جمله لبنان، بازگشایی تنگه هرمز و رفع محاصره دریایی آمریکا علیه ایران است.
























