مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در جریان سفر خود به کویت اعلام کرد انتظار میرود مذاکرات فنی میان ایالات متحده و ایران هفته آینده از سر گرفته شود. وی گفت که گروه فنی دو طرف حدود ۲۹ یا ۳۰ ژوئن بار دیگر در سوئیس تشکیل جلسه میدهد.
این گفتوگوها بخشی از روند ۶۰ روزه مذاکرات است که در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد آغاز شده است؛ تفاهمنامهای که به امضای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران رسیده است.
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، مذاکرات در سطح کارشناسی برگزار خواهد شد و مقامهایی از وزارت امور خارجه، وزارت انرژی و دیگر نهادهای مسئول بررسی جنبههای فنی توافق در آن مشارکت خواهند داشت.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز پیشتر تأیید کرده بود که گفتوگوها پس از یک توقف موقت، هفته آینده از سر گرفته میشود.
این مذاکرات با هدف فراهمسازی زمینه برای دستیابی به توافق نهایی درباره فعالیتهای هستهای ایران و آینده تحریمهای بینالمللی اعمالشده علیه تهران انجام میشود.
روبیو همچنین تأکید کرد که ترتیبات موقت کنونی مشروط به پایبندی ایران به تعهدات خود در طول دوره ۶۰ روزه است. او گفت در صورتی که ایران به این تعهدات عمل نکند، رئیسجمهور آمریکا گزینههایی در اختیار دارد که میتواند شامل بازگرداندن کاهش تحریمها باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود واشنگتن در صورت پایبندی ایران به توافق، آماده پیشبرد روند مذاکرات است، اما همزمان به حفاظت از منافع امنیتی متحدان منطقهای خود ادامه خواهد داد.
























