مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در آغاز سفر منطقهای خود با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، دیدار و درباره توافق اخیر آمریکا و ایران گفتوگو کرد.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، دو طرف روز چهارشنبه یادداشت تفاهم دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با ایران، تلاشها برای تضمین عبور ایمن از تنگه هرمز و مسائل گستردهتر امنیت منطقهای را بررسی کردند.
روبیو در این دیدار بار دیگر بر تعهد واشنگتن به امنیت شرکای خلیجی خود تأکید کرد و از امارات متحده عربی به دلیل حمایت و پایداری این کشور در جریان درگیری اخیر با ایران قدردانی نمود.
این سفر در حالی انجام میشود که واشنگتن تلاش دارد به متحدان خلیجی خود اطمینان دهد توافق با تهران، منافع امنیتی آنان را تضعیف نخواهد کرد.
چند کشور خلیجی نگرانی خود را از این موضوع ابراز کردهاند که تفاهم با ایران بهطور مستقیم به برنامه موشکی تهران یا حمایت این کشور از گروههای مسلح منطقهای نمیپردازد؛ مسائلی که مدتها است از اولویتهای اصلی امنیتی این کشورها محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی، کویت و بحرین در جریان درگیری اخیر تحت تأثیر حملات ایران قرار گرفتهاند و خاک امارات بنا بر گزارشها، بیشترین تعداد حملات موشکی و پهپادی را در منطقه تجربه کرده است.
روبیو همچنین بر موضع واشنگتن درباره تنگه هرمز تأکید کرد و پیشنهادها درباره دریافت هزینه از کشتیها برای عبور از این آبراه راهبردی را رد کرد.
او گفت: این یک آبراه بینالمللی است. هیچ کشوری مجاز نیست در یک آبراه بینالمللی عوارض یا هزینه عبور دریافت کند.
وزیر امور خارجه آمریکا این هفته به امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفر میکند. این نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به کشورهای خلیجی از زمان امضای توافق با ایران است.
این سفر بخشی از تلاش گستردهتر واشنگتن برای تقویت روابط با شرکای منطقهای و رسیدگی به نگرانیها درباره ساختار امنیتی آینده خلیج ارزیابی میشود.
























