رسانههای اسرائیلی گزارش دادند که ایالات متحده به اسرائیل اطلاع داده است مجوزی که به تلآویو اجازه میداد بدون محدودیت در لبنان اقدام کند، پایان یافته است.
شبکه ۱۳ اسرائیل روز دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده، گزارش داد اسرائیل در هفتههای اخیر پیامی از آمریکا دریافت کرده که بر اساس آن، مجوز پیشین برای اقدام بدون محدودیت در لبنان منقضی شده است.
این شبکه همچنین گزارش داد دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، نهتنها در لبنان بلکه در سایر جبههها نیز محدودیتهایی را بر اسرائیل اعمال میکند؛ موضوعی که به گفته این رسانه، با اظهارات پیشین بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، مبنی بر اینکه نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان آزادی عمل کامل دارند، در تضاد است.
بر اساس این گزارش، رهبری سیاسی اسرائیل دستورالعملهای رسمی برای ارتش صادر کرده که محدوده اقدامات مجاز و ممنوع در لبنان را مشخص میکند.
شبکه ۱۳ افزود این دستورالعملها انجام عملیات در مناطقی از جمله بیروت، پایتخت لبنان، و منطقه صور در جنوب این کشور را ممنوع میکند.
روزنامه اسرائیلی معاریو نیز روز دوشنبه از وجود اختلاف دیدگاه میان واشنگتن و تلآویو درباره وضعیت لبنان خبر داد.
بر اساس گزارش این روزنامه، واشنگتن تحولات جنوب لبنان را در چارچوبی گستردهتر و در ارتباط با موضوعاتی از جمله تنگه هرمز، قیمت انرژی، پرونده هستهای ایران و نیاز دولت ترامپ به دستیابی به یک پیشرفت دیپلماتیک ارزیابی میکند.
به نوشته معاریو، اسرائیل معتقد است هرگونه خروج زودهنگام از جنوب لبنان میتواند به عنوان نشانهای از ضعف و پاداشی برای حزبالله تلقی شود.
اسرائیل از دوم مارس تاکنون در حملات خود به لبنان بیش از چهار هزار نفر را کشته، ۱۲ هزار نفر را زخمی و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.
این گزارش همچنین میافزاید اسرائیل همچنان مناطقی را در جنوب لبنان در اشغال خود دارد؛ بخشی از این مناطق دهههاست در اشغال اسرائیل قرار دارد و بخش دیگری نیز در جریان جنگ سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به تصرف این کشور درآمده است.























