سیاست
3 دقیقه خواندن
ترامپ: کاهش تحریم‌های ایران به نفع کشاورزان آمریکایی خواهد بود
دونالد ترامپ با بیان اینکه منابع مالی ناشی از کاهش تحریم‌های ایران عمدتاً صرف خرید مواد غذایی از آمریکا خواهد شد، هشدار داد تهران باید به تعهدات خود پایبند بماند و در غیر این صورت با واکنش واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.
ترامپ: کاهش تحریم‌های ایران به نفع کشاورزان آمریکایی خواهد بود
کارگران کشاورزی در حال برداشت و بسته‌بندی محصولات در یک مزرعه / عکس: AA

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۲ ژوئن اعلام کرد هرگونه کاهش تحریم‌های ایران عمدتاً به نفع کشاورزان آمریکایی خواهد بود، زیرا به گفته وی منابع مالی آزادشده برای خرید مواد غذایی از آمریکا هزینه خواهد شد.

ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر بیضی کاخ سفید گفت بیش از ۹۰ میلیون نفر در ایران با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند و منابع مالی ناشی از لغو تحریم‌ها صرف واردات محصولات کشاورزی از ایالات متحده خواهد شد.

وی در این باره اظهار داشت: اگر تحریم‌ها برداشته شوند، پول وارد این کشور خواهد شد. تمام آن پول در قالب خرید مواد غذایی، که آن‌ها به‌شدت به آن نیاز دارند، بازخواهد گشت. پولی که از طریق لغو تحریم‌ها آزاد می‌کنیم، عمدتاً به کشاورزان ما خواهد رسید.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت تنگه هرمز کاملاً باز است و اعلام کرد که ایالات متحده روز یکشنبه بالاترین میزان عبور روزانه نفت از این آبراه را ثبت کرده است.

ترامپ افزود: روز گذشته نفت بیشتری نسبت به هر زمان دیگری از این تنگه عبور کرد.

 وی ادامه داد: خواهیم دید اوضاع چگونه پیش می‌رود، اما ما دو چیز داریم: یک تنگه باز، و کشوری که هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

او همچنین با اشاره به تحولات اخیر گفت: فکر می‌کنم محاصره، از انداختن بمب‌ها تأثیرگذارتر بود.

ترامپ درباره روند توافق هسته‌ای نیز هشدار داد که در صورت پایبند نبودن ایران به تعهدات خود، واشنگتن اقدام خواهد کرد.

وی گفت: اگر ایران به توافق خود عمل نکند، یا اگر رفتار مناسبی نداشته باشد، هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهم داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مبنی بر عدم خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان نیز اظهار داشت: من حل‌کننده مشکلات هستم؛ خیلی سریع مشکلات از جمله بی‌بی (نتانیاهو) را حل می‌کنم.

ایالات متحده و ایران هفته گذشته به‌صورت غیرحضوری یک تفاهم‌نامه امضا کردند که بر اساس آن، یک دوره ۶۰ روزه برای مذاکرات با هدف حل اختلافات درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، برنامه هسته‌ای این کشور و دیگر موضوعات حل‌نشده آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، سند ۱۴ ماده‌ای این تفاهم‌نامه خواستار پایان فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها، از جمله لبنان، رفع محاصره دریایی ایران و تضمین عبور امن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز است.

این تفاهم‌نامه همچنین شامل برنامه‌ای برای بازسازی و توسعه اقتصادی ایران به ارزش حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار، معافیت‌های صادرات نفت، آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران و تأکید دوباره تهران بر عدم توسعه سلاح هسته‌ای است.

مرتبطTRT فارسی - ونس: آمریکا آماده است رابطه با ایران را به شکل بنیادین تغییر دهد

 

 

اکسپلور
استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا کناره‌گیری کرد
در مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس چه تصمیماتی گرفته شد؟
پیروزی نامزد راست‌گرای مورد حمایت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا
تشدید خشونت در کرانه باختری اشغالی؛ دو فلسطینی کشته شدند
سرنگونی ده‌ها پهپاد بر فراز مسکو؛ اعمال محدودیت‌های امنیتی در کریمه
انفجار در تأسیسات گازی قطر ۵۴ زخمی و ۱۸ مفقود بر جای گذاشت
ایران با تساوی برابر بلژیک شانس صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۶ را حفظ کرد
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس
ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و لبنان
قالیباف در واکنش به تهدیدهای ترامپ: نیروهای مسلح ایران آماده پاسخ هستند
فیدان: اسرائیل ممکن است در روند اجرای تفاهم‌نامه آمریکا و ایران خرابکاری کند
ترامپ: اگر ایران نیروهای نیابتی خود را متوقف نکند، شدیدتر حمله می‌کنیم
حمایت ترکیه، مصر، پاکستان و عربستان از تفاهم آمریکا و ایران و تشکیل کشور مستقل فلسطین
ونس: آمریکا آماده است رابطه با ایران را به شکل بنیادین تغییر دهد
نتایج یک نظرسنجی: اکثریت شهروندان اسرائیل، ایران را پیروز جنگ و توافق با آمریکا می‌دانند