عبدالقادر اورالاوغلو، وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه، روز سهشنبه، ۲۲ ژوئن اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون، ۱۱ کشتی متعلق به مالکان ترک با عبور ایمن از تنگه هرمز از منطقه خلیج خارج شدهاند.
اورالاوغلو در پیامی در شبکه اجتماعی داخلی نکست نوشت که آنکارا تحولات تنگه هرمز و منطقه خلیج را لحظهبهلحظه دنبال میکند و به طور مستمر با کشتیها و شهروندان ترک حاضر در منطقه در ارتباط است.
وی افزود: با خروج دو کشتی دیگر در صبح روز ۲۱ ژوئن، شمار کشتیهای متعلق به مالکان ترک که از آغاز جنگ با عبور ایمن از تنگه هرمز از منطقه خلیج خارج شدهاند، به ۱۱ فروند رسیده است.
به گفته وزیر حملونقل و زیرساخت تورکیه، در حال حاضر هفت کشتی متعلق به مالکان ترک همچنان در تنگه هرمز و منطقه خلیج حضور دارند و ۱۷۷ شهروند ترک در این کشتیها مشغول خدمت هستند. وی همچنین اعلام کرد یکی از این کشتیها با پرچم ترکیه تردد میکند.
اورالاوغلو تأکید کرد: ترکیه در هر شرایطی به اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای تضمین امنیت شهروندان و کشتیهای خود ادامه خواهد داد.
وی همچنین یادآور شد که در ماه آوریل، نفتکش «Ocean Thunder» متعلق به مالکان ترک که نفت خام عراق را به مالزی حمل میکرد، با حمایت وزارت امور خارجه ترکیه با موفقیت از تنگه هرمز عبور کرده بود.
به گفته وی، در آن زمان نیز چندین کشتی متعلق به مالکان ترک در اطراف تنگه هرمز در انتظار عبور بودند و مقامهای ترکیه برای تأمین عبور ایمن کشتیها و خدمه آنها در حال انجام اقدامات لازم بودند.
پیش از توافق اخیر میان آمریکا و ایران، منطقه از زمان آغاز حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران در ۲۸ فوریه در وضعیت آمادهباش قرار داشت؛ حملهای که بیش از سه هزار کشته، از جمله علی خامنهای، رهبر وقت ایران، بر جای گذاشته است.
ایران در پاسخ، حملات پهپادی و موشکی علیه اسرائیل، عراق و کشورهای حاشیه خلیج که میزبان نیروها و داراییهای نظامی و مالی آمریکا هستند، انجام داد و همچنین تردد کشتیها از تنگه هرمز را محدود کرد.
تنگه هرمز یکی از مهمترین گذرگاههای راهبردی کشتیرانی جهان به شمار میرود و خلیج را به دریای عمان و مسیرهای اصلی انتقال انرژی در جهان متصل میکند.























