شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر و وزیر امور خارجه قطر، درباره مذاکرات جاری میان ایران و آمریکا خواستار احتیاط شد و گفت با وجود اراده نشاندادهشده از سوی دو طرف، شرایط خارجی همچنان ممکن است بر مسیر مذاکرات تأثیر بگذارد.
آل ثانی روز دوشنبه در گفتوگوی رسانهای گفت: باید محتاط باشیم، زیرا با وجود این اراده، شرایط خارجی وجود دارد که ممکن است بر مذاکرات اثر بگذارد.
او با اشاره به یادداشت تفاهمی که اخیراً میان واشنگتن و تهران امضا شده، گفت این توافق با هدف کمک به توقف جنگ و ایجاد زمینهای برای ادامه مذاکرات میان دو طرف مطرح شده است.
نخستوزیر قطر افزود این یادداشت تفاهم پس از تلاشهای گسترده با همکاری شرکای قطر در پاکستان و با حمایت منطقهای حاصل شده است.
به گفته آل ثانی، هدف اصلی این توافق، توقف جنگ و ایجاد چارچوبی برای مذاکرات میان ایران و آمریکا است. او همچنین گفت این یادداشت تفاهم یک چارچوب نهادی برای روند مذاکره ایجاد میکند و بر اساس آن، دو طرف باید برای حل مسائل باقیمانده بهطور منظم دیدار کنند.
آل ثانی چارچوب ارائهشده در مذاکرات روز یکشنبه در سوئیس را مثبت توصیف کرد و گفت گفتوگوهای فنی همچنان ادامه دارد.
این اظهارات پس از پایان نخستین نشست مستقیم سطح بالا میان مقامهای آمریکایی و ایرانی در بامداد دوشنبه در بورگناشتاک سوئیس مطرح شد.
دور نخست مذاکرات که ۱۰۰ دقیقه به طول انجامید، با حضور جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، به عنوان مذاکرهکنندگان ارشد دو کشور و با میانجیگری قطر و پاکستان برگزار شد.
قطر و پاکستان اعلام کردند این گفتوگوها در فضایی مثبت و سازنده انجام شده و به گفته آنان، پیشرفتی امیدوارکننده در مسیر پایان دادن به جنگ در لبنان و کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران حاصل شده است.
























