سازمان بینالمللی دریانوردی، نهاد کشتیرانی سازمان ملل، اعلام کرد کشتیها در چارچوب طرح جدید تخلیه شناورهای گرفتار در تنگه هرمز، عبور از این گذرگاه راهبردی را آغاز کردهاند.
این سازمان روز چهارشنبه با اعلام اینکه کشتیها در چارچوب این طرح عبور خود را آغاز کردهاند، از ارائه جزئیات درباره شناورهایی که از تنگه عبور کردهاند، خودداری کرد.
به گفته سازمان بینالمللی دریانوردی، این ابتکار که نهایی شدن آن چند ماه زمان برده، امکان عبور صدها کشتی حامل حدود ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در خلیج از تنگه هرمز را فراهم میکند.
دادههای ردیابی کشتیها نشان میدهد دستکم دو کشتی فلهبر خشک و یک کشتی باری طی ۱۲ ساعت گذشته در چارچوب این طرح از تنگه هرمز عبور کردهاند.
بر اساس دادههای دو سامانه ردیابی کشتیها و تحلیل خبرگزاری رویترز از تحرکات شناورها، دستکم ۳۵ کشتی تجاری دیگر، عمدتاً کشتیهای فلهبر خشک، باری و کانتینربر، برای عبور از این تنگه آماده میشوند.
بر پایه این تحلیل، شناورهای در انتظار عمدتاً کشتیهای تجاری کوچکتر هستند و پنج نفتکش کوچک، کشتیهای ساحلی و یدککشها نیز در میان آنها دیده میشود.
سازمان بینالمللی دریانوردی اعلام کرده است که اجرای این طرح پس از دستیابی ایران و ایالات متحده به چارچوب آتشبس امکانپذیر شده است. بر اساس این طرح، کشتیها میتوانند برای خروج از دو مسیر، مسیر شمالی از طریق آبهای ایران و مسیر جنوبی از طریق آبهای هماهنگشده از سوی عمان و ایالات متحده، ستفاده کنند.
این سازمان در یادداشتی که روز چهارشنبه درباره طرح تخلیه منتشر شد، تأکید کرد: شناورها باید پیش از حرکت منتظر دستورالعمل بمانند.
در این یادداشت آمده است که ازدحام در منطقه انتظار میتواند به منظور حفظ ایمنی دریانوردی، به توقف صدور اطلاعیههای بعدی منجر شود.
در هفتههای اخیر، ارتش ایالات متحده مأموریتی را برای کمک به خروج کشتیها از تنگه هرمز آغاز کرده بود.
























