مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد واشنگتن مستقیماً با دولت لبنان درباره آینده این کشور تعامل خواهد کرد و تأکید کرد که گفتوگوهای مربوط به لبنان از مذاکرات مرتبط با اسرائیل جدا است.
روبیو روز سهشنبه پس از ورود به ابوظبی به خبرنگاران گفت که حاکمیت لبنان نیازمند رویکردی دیپلماتیک مستقل است و حمایت آمریکا از تعامل با دولت منتخب بیروت را مورد تأکید قرار داد.
او گفت: «لبنان کشوری مستقل است. این کشور دولت دارد و در موضوع لبنان، ما مستقیماً با دولت لبنان مذاکره و تعامل خواهیم کرد.»
وزیر خارجه آمریکا افزود که اخیراً با جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، گفتوگو کرده و خاطرنشان کرد که مقامهای آمریکایی هماکنون در لبنان حضور دارند.
روبیو در حالی که میان دیپلماسی مربوط به لبنان و دیگر مذاکرات منطقهای تمایز قائل شد، گفت حمایت ایران از حزبالله همچنان بخشی از گفتوگوهای جاری با تهران خواهد بود.
او افزود: آینده لبنان متعلق به مردم لبنان و دولت منتخب و مستقل آن است و ما با همین دولت همکاری خواهیم کرد.
روبیو همچنین استدلال کرد که دستیابی به پایان پایدار درگیریها در منطقه مستلزم رسیدگی به فعالیت گروههای مورد حمایت ایران، از جمله حملات موشکی و پهپادی نیروهای نیابتی منطقهای است.
تنگه هرمز و تعاملات آینده
روبیو همچنین هرگونه احتمال اعمال عوارض از سوی ایران بر کشتیهای عبوری از تنگه هرمز در چارچوب توافقی آینده با واشنگتن را رد کرد.
او با توصیف این آبراه راهبردی به عنوان یک گذرگاه بینالمللی تحت حاکمیت قوانین بینالمللی، گفت هیچ کشوری حق دریافت عوارض از کشتیهایی که از آن استفاده میکنند را ندارد.
وی افزود که فرصتهای اقتصادی آینده برای ایران، از جمله احتمال جذب سرمایهگذاری خارجی، به پیشرفت در حل نگرانیهای گستردهتر امنیتی و سیاستهای منطقهای تهران بستگی خواهد داشت.
روبیو در پی تفاهمنامه اخیر میان آمریکا و ایران، این هفته به امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفر کرده است.
























