مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۲۴ ژوئن سفر خود به خاورمیانه را آغاز کرد تا با متحدان آمریکا در منطقه درباره توافق اخیر واشنگتن با ایران و دیگر مسائل امنیتی گفتوگو کند.
روبیو که اواخر روز سهشنبه وارد ابوظبی شد، اولین مأموریت دیپلماتیک سطح بالای خود را پس از توافقی آغاز کرده است که هفته گذشته برای پایان دادن به جنگ چهارماهه آمریکا و اسرائیل با ایران حاصل شد.
وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی برخی کشورهای خلیج نسبت به مفاد این توافق گفت: قطعاً این موضوع در این گفتوگوها مطرح خواهد شد.
وی افزود که موضوعات دیگری که در یادداشت تفاهم میان طرفها گنجانده نشدهاند نیز در دستور کار رایزنیها قرار دارند.
روبیو در حالی این سفر را انجام میدهد که در هفتههای اخیر نقش پررنگی در مذاکرات مرتبط با ایران نداشته است. در مقابل، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، در آخر هفته گذشته هدایت دوری از مذاکرات با مقامهای ایرانی را در سوئیس بر عهده داشت.
اظهارات روبیو در جریان این سفر از سوی ناظران سیاسی با دقت دنبال میشود؛ زیرا او که پیشتر بهعنوان یکی از منتقدان سرسخت ایران شناخته میشد، اکنون باید از توافقی دفاع کند که شماری از جمهوریخواهان کنگره آمریکا آن را امتیازدهی بیش از حد به تهران میدانند.
روبیو و ونس، هر دو از سناتورهای سابق آمریکا، در محافل جمهوریخواه از گزینههای احتمالی جانشینی دونالد ترامپ در آینده سیاسی این حزب به شمار میروند.
گزارشها حاکی است که برخی کشورهای خلیج نسبت به مفاد توافق اخیر با ایران ابراز نگرانی کردهاند. از جمله این نگرانیها، صندوق بازسازی پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری است که به اعتقاد برخی متحدان منطقهای آمریکا ممکن است برای بازسازی توان نظامی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
امارات متحده عربی و کویت از جمله مقاصد سفر روبیو هستند. هر دو کشور میزبان پایگاههای راهبردی آمریکا بوده و در جریان درگیریهای اخیر هدف حملات موشکی ایران قرار گرفتند که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان انجامید.
در این میان، امارات متحده عربی با پیامدهای اقتصادی جنگ نیز روبهرو شده است. بر اساس گزارشها، هزاران نیروی کار خارجی که بخش مهمی از اقتصاد غیرنفتی این کشور را تشکیل میدهند، در پی جنگ منطقه را ترک کردهاند؛ مسئلهای که پرسشهایی درباره آینده جایگاه امارات بهعنوان یک مرکز مالی بینالمللی ایجاد کرده است.
خبرگزاری رویترز نیز هفته گذشته گزارش داد که ایران هستههای مخفی جدیدی را در عراق برای انجام حملات علیه کشورهای خلیج ایجاد کرده است. بر اساس این گزارش، این گروهها در ماههای آوریل و مه دستکم هفت حمله پهپادی علیه اهدافی در کویت، امارات متحده عربی و عربستان سعودی انجام دادهاند.
























