ایران از پایان مذاکرات فنی با آمریکا در بورگناشتاک سوئیس خبر داد؛ مذاکراتی که در چارچوب روند چهارجانبه با میانجیگری قطر و پاکستان برگزار شد.
به گزارش رسانههای ایران، کاظم غریبآبادی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت فنی مذاکرهکننده ایران، روز سهشنبه اعلام کرد این مذاکرات با توافق درباره ترتیبات گفتوگوهای آینده، از جمله تشکیل کارگروهها و تعیین سازوکارهای اجرایی، به پایان رسیده است.
غریبآبادی گفت این گفتوگوها پس از نشست کمیته عالی نظارت بر اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد برگزار شد؛ نشستی که روز یکشنبه آغاز شد و روند آن تا دوشنبه ادامه یافت. به گفته او، این یادداشت تفاهم چارچوبی برای پایان دادن به جنگ و حل اختلافات باقیمانده از مسیر گفتوگو و مذاکره است.
او افزود که مذاکرات فنی برای تعیین سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم و بیانیه صادرشده در پایان نشست کمیته عالی برگزار شد و تفاهمهای لازم به دست آمده است.
معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد بر اساس ترتیبات مورد توافق، مذاکرات آینده زیر نظر کمیته عالی پیگیری خواهد شد؛ کمیتهای که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر قطر، در آن حضور دارند.
غریبآبادی همچنین گفت طرفها درباره تشکیل چهار کارگروه به توافق رسیدهاند. این کارگروهها به موضوعات رفع تحریمها، تحریمهای مرتبط با پرونده هستهای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا خواهند پرداخت.
به گفته او، چهار طرف همچنین درباره ایجاد یک سازوکار تماس برای امنیت تنگه هرمز و تشکیل واحد کنترل منازعه درباره لبنان، تحت نظارت طرفهای مذاکرهکننده و میانجیها، توافق کردهاند.
غریبآبادی توضیح داد رؤسای چهار تیم فنی گزارشهای خود را به کمیته عالی ارائه خواهند کرد و بر فعالیت کارگروهها و واحدهای تازهتأسیس نظارت خواهند داشت.
او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت در مذاکرات فنی، روندهای مربوط به صدور مجوز عمومی برای صادرات نفت، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی ایران و خدمات مرتبط با آن نیز بررسی شده است.
غریبآبادی اعلام کرد آمریکا مجوزی عمومی برای فروش نفت، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی ایران و خدمات مرتبط صادر کرده و این مجوز در وبسایت دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا، اوفک، منتشر شده است.
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت طرفها درباره اجرای فوری ترتیبات مربوط به آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از داراییهای مسدودشده ایران به توافق رسیدهاند.
ایران و آمریکا روز ۱۴ ژوئن اعلام کردند با میانجیگری پاکستان به تفاهمی ۱۴ مادهای دست یافتهاند که هدف آن پایان دادن به جنگ و رسیدگی به اختلافات از مسیر گفتوگو و مذاکره عنوان شده است.
طبق اعلام تهران، یادداشت تفاهم اسلامآباد پس از امضای الکترونیکی از سوی مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، و دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در ۱۸ ژوئن لازمالاجرا شده است.
این توافق شامل بندهایی درباره پایان جنگ، از جمله در لبنان، بازگشایی تنگه هرمز و رفع محاصره دریایی آمریکا علیه ایران عنوان شده است.























