اسرائیل بدون ارائه مدرک مدعی است افرادی که در زوطر الشرقیه و علیالطاهر کشته شدهاند از نیروهای حزبالله بودهاند، اما حزبالله تأکید میکند این افراد غیرنظامیانی بودند که برای سرکشی به خانههای خود بازگشته بودند.
در شرایطی که تلآویو به نقض توافق آتشبسِ با میانجیگری ایالات متحده ادامه میدهد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که شش نفر را در جنوب لبنان کشته است؛ افرادی که به گفته حزبالله غیرنظامی بودهاند.
ارتش اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیهای مدعی شد که کشتهشدگان از نیروهای حزبالله بودهاند و در شهرک زوطر الشرقیه و ارتفاعات علیالطاهر برای نیروهای نظامی «تهدید» محسوب میشدند. با این حال، مقامات نظامی اسرائیل هیچ مدرک مستقلی برای تأیید هویت کشتهشدگان یا ماهیت تهدید ادعایی علیه نیروهای خود ارائه نکردند.
در مقابل، حزبالله اعلام کرد حمله پهپادی اسرائیل به غیرنظامیان در جنوب لبنان، نقض «آشکار» آتشبس به شمار میرود؛ این در حالی است که این گروه بر پایبندی مستمر خود به این توافق تأکید کرده است. این گروه لبنانی در بیانیهای اعلام کرد که در این حمله، دو غیرنظامی در شهرک کفررمان در شهرستان نبطیه هدف قرار گرفته و هر دو جان باختهاند. حزبالله این حمله را دومین اقدام عمدی ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان لبنانی در بازه زمانی ۴۸ ساعته توصیف کرد.
این گروه تأکید کرد در حالی که موارد نقض توافق از سوی اسرائیل را همچنان رصد و مستندسازی میکند، به توافق آتشبس پایبند است.
حزبالله در بیانیه دیگری ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر کشتهشدن اعضای این گروه در روز پنجشنبه در شهرک زوطر واقع در جنوب لبنان را رد کرد و گفت افراد هدف قرارگرفته، غیرنظامیان آوارهای بودهاند که برای بررسی وضعیت خانههای خود به منطقه بازگشته بودند.
پیش از این، خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده بود که در پی حمله پهپادی اسرائیل به یک خودروی شاسیبلند در جاده میان تلالدبشه و دوحه کفررمان در نبطیه، دو نفر جان خود را از دست دادند. به گزارش این خبرگزاری، در حادثهای جداگانه نیز یک پهپاد اسرائیلی دو نارنجک صوتی در شهرک براعشیت در شهرستان بنت جبیل پرتاب کرد.
این حملات یک روز پس از آن رخ داد که دو نفر هنگام انجام عملیات راهسازی در نبطیه الفوقا بر اثر حمله اسرائیل کشته شدند و یک نفر دیگر مجروح شد.
تهاجم اسرائیل
در همین حال، ارتش اسرائیل مدعی شد همزمان با ادامه تهاجم به لبنان، روند عقبنشینی برخی از تیپهای رزمی خود از جنوب این کشور به داخل قلمرو اسرائیل را آغاز کرده است.
رادیو ارتش اسرائیل به نقل از دورون کادوش، خبرنگار نظامی، اعلام کرد که ارتش روند کاهش نیروهای خود در جنوب لبنان و بازگرداندن برخی از تیپهای رزمی به اسرائیل را کلید زده است. این رسانه افزود اقدام مذکور بخشی از برنامهای گستردهتر برای کاهش شمار نیروهای رزمی مهاجم در لبنان است؛ با این حال، برخی تیپها در مرحله «افزایش آمادگی» و آموزش باقی خواهند ماند.
در ادامه این گزارش آمده است که نیروهای ذخیره تحت فرماندهی ستاد کل ارتش در مراحل بعدی و در صورت نیاز به کار گرفته خواهند شد. این گزارش میافزاید انتظار میرود تیپهای مستقر در غزهِ تحتمحاصره و نیروهای مهاجم در لبنان در آینده نزدیک جابهجا شوند؛ به طوری که برخی یگانها به جبهه شمالی منتقل شده و برخی دیگر به جنوب اعزام شوند.
به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، هر تیپ حدود یک ماه را دور از وظایف اشغالگرانه، صرف فعالیتهای آموزشی و ارتقای آمادگی خواهد کرد؛ این در حالی است که با وجود توافق آتشبس کنونی، ارتش اسرائیل همچنان چندین موضع را در جنوب لبنان در اشغال خود دارد.
حملات اسرائیل به لبنان از دوم مارس تاکنون به کشتهشدن بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر و مجروحشدن بالغ بر ۱۲ هزار نفر دیگر انجامیده است. اسرائیل همچنان به اشغال مناطقی از جنوب لبنان ادامه میدهد؛ برخی از این مناطق دهههاست که در اشغال قرار دارند و بخشهای دیگری در جریان تهاجم سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به تصرف درآمدهاند. نیروهای اسرائیلی در جریان آخرین تهاجم خود، بیش از ۱۰ کیلومتر در خاک لبنان پیشروی کردند.
هفته گذشته، ایالات متحده و ایران یادداشت تفاهمی امضا کردند که در آن، به عنوان بخشی از تلاشها برای دستیابی به توافق صلح پایدار میان دو طرف، بر پایان دادن به درگیریها در چندین جبهه از جمله لبنان تأکید شده است.
























