مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس که با میانجیگری قطر و پاکستان در جریان است، تا اواخر ساعت روز گذشته ادامه یافت و به گفته یک دیپلمات آمریکایی، هیئتهای دو کشور گفتوگوهای مفصلی درباره موضوعات مختلف، از جمله توافق هستهای، وضعیت تنگه هرمز و اجرای تفاهمنامه اخیر میان تهران و واشنگتن انجام دادهاند.
این دیپلمات آمریکایی که در محل مذاکرات در بورگناشتوک با خبرنگاران گفتوگو کرد، اظهار داشت هیئت ایرانی در گفتوگوهای جدی درباره تمامی عناصر توافق هستهای مشارکت داشته و همچنین درباره مواضع تهران در قبال تنگه هرمز و ایجاد سازوکارهای کاهش تنش برای اطمینان از باز ماندن کامل تنگه توضیحاتی ارائه کرده است.
به گفته این مقام آمریکایی، هدف مذاکرات، ایجاد زمینه برای اجرای یک دوره ۶۰ روزه بهمنظور حلوفصل مسائل گستردهتر میان دو کشور بوده است؛ مسائلی که طی دهههای گذشته بر روابط تهران و واشنگتن سایه انداختهاند.
مذاکرات در حالی ادامه یافت که هیئت ایرانی در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، مبنی بر تهدید ایران به حمله در صورت ادامه حمایت از حزبالله، برای مدتی محل مذاکرات را ترک کرد.
روز گذشته رسانههای دولتی ایران گزارش دادند که هیئت ایرانی پس از دیدار با هیئت قطری، بهعنوان یکی از طرفهای میانجی، ساختمان محل مذاکرات را ترک کرده است. این خبرگزاری همچنین نوشت که همزمان با آغاز مذاکرات، ترامپ در شبکه اجتماعی ایکس پیام تازهای منتشر کرد و تهدیدهای خود علیه ایران را تکرار کرد.
ترامپ پیشتر گفته بود اگر ایران فوراً نیروهای نیابتی با حقوق بالای خود در لبنان را از ایجاد دردسر باز ندارد، آمریکا علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد.
در مقابل، محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران، در واکنش به این تهدیدها گفت که بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشند؛ نیروهای مسلح ما آمادهاند به نحوی دیگر پاسخشان را بدهند. هر چه حرف بزنند، این ماییم که عمل میکنیم.
در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، اعلام کرد نیروهای اسرائیلی تا هر زمان که لازم باشد در جنوب لبنان باقی خواهند ماند و تأکید کرد که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هستهای دست یابد.
رسانه دولتی ایران نیز گزارش داد که موضوع برنامه هستهای در جریان اولین مرحله از این مذاکرات که ۸۰ دقیقه طول کشیده است،مطرح نشده و تمرکز گفتوگوها بر اجرای تفاهمنامه میان تهران و واشنگتن و همچنین وضعیت لبنان بوده است.
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، نیز این مذاکرات را «نشستی تاریخی» توصیف کرد و گفت: اکنون پرسش این است که تا چه اندازه میتوانیم با یکدیگر توافق به دست آوریم؟ آیا میتوانیم ورق تازهای برگردانیم؟ آیا میتوانیم روابط در خاورمیانه را برای همیشه تغییر دهیم؟ یا به همان شیوه گذشته بازخواهیم گشت؛ مسیری که ترجیح ما نیست، اما بدون تردید ممکن است رخ دهد.
همزمان، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که تا زمانی که جنگ در لبنان پایان نیابد، ورود به مرحله مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی امکانپذیر نیست.
بر اساس تفاهمنامهای که این هفته میان ایران و آمریکا امضا شد، دو طرف بر پایان درگیریها میان اسرائیل و حزبالله در لبنان توافق کردهاند. با این حال، ادامه درگیریها در لبنان همچنان بر روند مذاکرات سایه افکنده است.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، نیز با تأکید بر اینکه تهران از حق خود برای غنیسازی اورانیوم صرفنظر نخواهد کرد، گفته بود ما حتی میتوانیم بهصورت مکتوب اعلام کنیم که هیچ قصدی برای ساخت بمب نداریم.
در همین حال، ایال زمیر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، پس از بازدید از نیروهای این کشور در جنوب لبنان گفت: حزبالله ضربهای شدید و قابلتوجه متحمل شده است و ما متعهد هستیم که آمادگی خود را برای ادامه عملیات و جلوگیری از بازسازی توان آن حفظ کنیم.
بر اساس آمار منتشرشده گزارشها، شمار جانباختگان درگیریها در لبنان از چهار هزار و ۱۰۰ نفر فراتر رفته است.





















