مرجع مدیریت تنگه هرمز، شامگاه پنجشنبه ۲۵ ژوئن با انتشار بیانیهای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد هرگونه تردد از مسیرهای خارج از چارچوب تعیینشده از سوی این مرجع، مشمول تضمین عبور ایمن نبوده و از پوشش بیمه و مسئولیتهای مرتبط برخوردار نخواهد بود.
در این بیانیه تأکید شده است مسئولیت هرگونه پیامد ناشی از تردد در مسیرهای غیرمجاز بر عهده مالک، بهرهبردار و فرمانده شناور خواهد بود.
سپاه پاسداران ایران نیز بامداد پنجشنبه اعلام کرده بود عبور ایمن از تنگه هرمز تنها از مسیرهای مورد تأیید تهران امکانپذیر است.
ایران پس از حملات مشترک آمریکا و اسرائیل به این کشور در ماه فوریه، تنگه هرمز را که حدود ۲۰ درصد نفت جهان از آن عبور میکند، مسدود کرد.
هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، یادداشت تفاهمی را با هدف پایان دادن به جنگ میان دو کشور و دستیابی به توافقی برای صلح پایدار بهصورت الکترونیکی امضا کردند.
تنشها در منطقه از زمان حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در ۲۸ فوریه و حملات متقابل تهران علیه داراییها و تأسیسات آمریکا در خاورمیانه ادامه داشت تا اینکه از ۸ آوریل آتشبس میان دو طرف اجرایی شد.
























